خانه مسکونی در اصفهان
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
خانه مسکونی در اصفهان
نوشته شده در پنج شنبه 5 شهريور 1394
بازدید : 1708
نویسنده : MR ARC

خانه مسکونی در اصفهان



تصویر1-  نمای شمالی بنا
 

 

معرفی کلی بنا :

این خانه در شهر اصفهان توسط معماران ایرانی احسان حسینی و الهام گرامی زاده و همچنین تیم طراحی امیر علی پورکیان در سال 1391 طراحی و اجرا شده است. مساحت این بنا 640 متر مربع می باشد. از جمله نکات قابل توجه و شاخص در این بنا طراحی نما ٬نوع مصالح و ترکیب آنها با یکدیگر˛ تلفیق معماری خطی و مدرن با به کار گیری سایبان های عمودی( با توجه به اقلیم شهر اصفهان) می باشد .معماری ایرانی باید نشات گرفته از معماری سنتی اسلامی ما باشد آیا جز این است که در معماری اسلامی توجه به اقلیم و شرایط منطقه ای حتی نوع معماری و نوع مصالح مصرفی در بنا را مشخص می کند؟ وجود گودال باغچه˛ سقف های گنبدی˛بادگیرها واستفاده از کاه گل و خشت در دیوار چینی و....در معماری کویر همچون شهر یزد در آثار معماران باستان ایرانی غیرقابل انکار است .معماران امروز ما باید از هوش و ذکاوت معماران باستان و نکات معماری آنها بهره گیرند از جمله این نکات توجه به اقلیم و شرایط منطقه ای می باشد چیزی که شاید در خیلی از آثار معماران امروز به دلایل مختلف از جمله زیبایی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.در صورتی که آسایش کاربران بنا جز اولین نکاتی است که در طراحی معماری باید مدنظر معمار قرار گیرد.
 

تصویر 2- طراحی نمای ساختمان

 


موقعیت ملک :

شهر اصفهان دارای اقلیم نیمه بیابانی می باشد به همین دلیل دارای زمستان های سرد و طولانی وتابستان های  گرم وخشک  می باشد .با توجه به اقلیم استفاده از گیاهان درطراحی بنا در تابستان برای جلوگیری از نور مزاحم و تهویه وهوای مطبوع(همچنین استفاده از آب) در مجموعه و در زمستان جلوگیری از ورود باد سرد به فضاهای داخلی بنا برای آسایش دمایی و ... مناسب می باشد. سایت در نظر گرفته شده برای بنا هموار و بدون شیب می باشد.البته معمار با توجه به اقلیم ارتفاع حیاط مجموعه را پایین تر از سطح صفر_صفر زمین در نظر گرفته است که در بحث تحلیل معماری بنا به طور مفصل به آن خواهیم پرداخت.



تصویر 3- نمای شمالی ساختمان

 


معماری بنا :

سبک معماری بنا٬مدرن توام با معماری خطی در نما می باشد.معمار از ترکیب احجام ساده و هندسی مربع و مستطیل با پر و خالی کردن احجام مذکور بهره گرفته است. طراحی ساختمان با الگوی رایج طراحی این شهر و در دو طبقه تک واحدی در مساحت 11*22 طراحی و اجرا گردیده است که 60 درصد مجاز را در پی گرفته است. ورودی در ضلع شمالی 170 سانتی متر بالاتر از سطح زمین در نظر گرفته شده است.
 


تصویر 4 -نمای شمالی ساختمان



از سمت شمال غرب دید به پارک محلی و در ضلع جنوبی بنا حیاط کوچکی با پوشش سبز گیاهی وجود دارد. در طراحی معماری این بنا ارتفاع حیاط پایین تر از سطح صفر_صفر زمین در نظر گرفته شده است. با نگاهی عمیق تر به این نوع طراحی در می یابیم که دلیل معمار در نظر گرفتن نوعی گودال باغچه برای بنا بوده همانطور که می دانید اصفهان با توجه به نوع اقلیمش دارای تابستان های گرم و خشک می باشد پس با در نظر گفتن گودال باغچه و همچنین در نظر گرفتن استخر کوچک آب در ضلع جنوبی بنا باعث می شود از هوای خنک و مطبوع برخوردار شویم.زیرا با در نظر گرفتن پوشش گیاهی و آب در جریان باد هوایی مطلوب و خنک را در فصل گرم در مجموعه خواهیم داشت. در ضلع جنوبی ساختمان بازشوها و پنجره ها به گونه ای اجرا شده است که تبادل هوایی مناسب بین حیاط و باغچه (مجموعه بنا)با خود ساختمان برقرار می گردد. همچنین امکان بهره گیری از نور مفید در ضلع جنوبی وجود دارد. در ضلع جنوبی بنا نیز تراس در هر طبقه در نظر گرفته شده است.
 

 

تصویر 5- نمای جنوبی ساختمان


شایان ذکر است تراس در طبقه دوم فضای نیمه باز (بدون سقف) می باشد و البته مساحت آن از تراس طبقه اول بیشتر است علت این نوع طراحی را می توان اینگونه بیان کرد که در واقع یکی از سیاست هایی که در معماری امروز قابل توجه است این است که به دلیل ازدیاد روز افزون جمعیت و نیاز هر چه بیشتر به مسکن سبب شده به انبوه سازی و برج سازی و یا آپارتمان هایی با طبقات نسبتا زیاد روی آوریم و از اصل نیازها و خواسته های انسان ها به دور باشیم نیاز به طبیعت پوشش های گیاهی و یا گاهی داشتن حیاط و تراسی در خانه... بنابراین هرچه در طبقات بالاتر می رویم باید تدابیری برای پاسخگویی به این نیاز بیاندیشیم و در نظر گرفتن تراس یا محیطی از این دست به عنوان فضاهای خصوصی و خانوادگی را در طراحی های خود از یاد نبریم.در تراس ها فلاور باکس نیز در نظر گرفته شده است که این خود دید و فضایی مطلوب را خلق خواهد کرد.دید مطلوب پارک محلی٬ در سمت شمال غربی بنا با 45 درجه زاویه چرخش موجود است.

 



تصویر 6- نمای جنوبی ساختمان



 معمار در طراحی بازشوها و پنجره ها دو نوع دید مطلوب در نظر داشته است 1-دید به فضای سبز (پوشش گیاهی اطراف بنا) 2-دید به آسمان. دلیل طراحی پنجره ها به صورت افقی با ارتفاع کم از سطح کف به دلیل دید مطلوب افراد به پوشش گیاهی در حالت ایستاده و همچنین وجود پنجرهایی به صورت افقی با ارتفاع بیشتر از سطح کف(نزدیک به سقف)به دلیل دید مطلوب افراد  به آسمان در حالت نشسته می باشد. سایبان های از جنس چوبی که قابل تنظیم با زاویه چرخش خورشید در طول روز است و امکان برقراری دید و نور را به عهده ی کاربر می گذارد درطراحی نما به کار برده شده است.


 

تصویر 7- نمای جنوبی ساختمان

 

سیرکولاسیون روابط فضایی :




 


نوع سازه به کار گرفته شده در بنا از نوع فلزی می باشد با اینکه هرکدام از سازه های فلزی یا بتنی مزایا و معایب خود را دارند ولی با توجه به کاربری بنا و تعداد طبقات استفاده از سازه فلزی مقرون به صرفه تر بوده است.



تصویر 8- برش از ساختمان

 

تصویر 9- برش از ساختمان

 

مصالح به کار گرفته شده در بنا :سنگ٬چوب ٬شیشه و ... با رنگ های کرم( سنگ) و قهوه ای (چوب) می باشد که تناسب رنگی زیبایی به همراه بازی با فرمهای گونان آن در نما با توجه به اصل زیبا شناسی ایجاد کرده است. ضمن اینکه استفاده از پوشش گیاهی٬ زیبایی نما را دو چندان کرده است.






تصویر 10- نوع مصالح مصرفی در ساختمان


 

فناوری های نوین و تکنیک های به کار گرفته شده در بنا: داشتن نمایی مدرن و خاص با استفاده از ایده هایی نوآورانه همچون پنجره های افقی در ارتفاع کم از سطح کف برای دید مطلوب به فضای سبز برای کاربر در حالت ایستاده و پنجره های افقی در ارتفاع بیشتر(نزدیک به سقف) از سطح کف برای دید مطلوب به آسمان برای کاربر در حالت نشسته می باشد. همچنین طراحی بنا با توجه به اقلیم منطقه ای (استفاده از گودال باغچه و حوضچه آب در مسیر باد برای فصل گرماو...) و همچنین نوع بازشوها (سایبان های عمودی) و... قابل توجه است.رنگ آبی نشان دهنده دید به آسمان و رنگ سبز نشان دهنده دید به پوشش گیاهی می باشد.   

 


تصویر 11- فناوری نوین به کار رفته در  در ساختمان
 


در نمای شمالی نورگیرهای افقی و سایه بان های چوبی و در نمای جنوبی تراس ها و همچنین تنوع در فرم واندازه نورگیرها مشهود است.

 

تصویر 12- نمای شمالی و جنوبی

 


معماری داخلی بنا :

نمونه ای از به نوآوری به کار رفته در بازشوها و نورگیرها را از فضای داخل ساختمان در عکس های داخلی زیر مشاهده می کنیم.

 

تصویر 13- فضاهای داخلی ساختمان




:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , مسكوني هاي عصر جدید , ,
:: برچسب‌ها: معماری , معمار , خانه مسکونی در اصفهان , مهراز ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: